Webbdesign som skapar fler affärer
Webbdesign för oss handlar om så mycket mer än bara att designa hemsidor. Designen är en av de viktigaste delarna för att locka nya kunder och för att få maximal avkastning på besökarna. Låt oss förklara varför genom att beskriva de fyra viktigaste områdena som vi fokuserar på vid en ny design.
Målgruppsanpassning
För att lyckas fullt ut med din måste du känna din målgrupp, detta ska sedan återspeglas i webbdesignen. Målgruppen styr det mesta, från färg- och bildval till arkitektur och struktur. Det mesta säger sig självt, det som lockar och attraherar exempelvis någon som är 50 år är inte lika intressant för exempelvis en tonåring.
Användarvänlighet
Din nya hemsida måste vara enkel att använda och enkel för besökaren att hitta rätt på. I de allra flesta fallen innebär det undvika komplicerade lösningar och att hålla det snyggt och enkelt. En krånglig hemsida blir dyrare än nödvändigt, både eftersom det kostar mer att utveckla och för att du tappar besökare och potentiella kunder.
Konvertering
Tänk nu först på vad du vill att besökaren ska göra när de kommer till din hemsida. Det du just tänkte på är en konvertering. För en e-handlare innebär det att besökaren köper något i butiken, för ett tjänsteföretagare kan det innebära att besökaren anmäler intresse via ett kontaktformulär eller ansluter sig till ett nyhetsbrev. Oavsett vad du räknar som en konvertering så är det en av de absolut viktigaste faktorerna, att underlätta och locka besökaren till att konvertera.
Målsättning
Målsättningen är starkt sammankopplat med konverteringen, men där konvertering är mer detaljstyrt tar vi här ett helhetsgrepp om sajten. Vad är syftet med hemsidan? Vad vill du uppnå? Har du några krav på avkastning? Hur vill du att ditt företag uppfattas? Vilka värden vill du förmedla?